Nocne życie owadów - relacja

Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze. Szczegółowe informacje znajdują się w zakładce: Polityka prywatności.

W ostatni piątek czerwca w godzinach wieczornych w parku romantycznym w Arkadii odbyło się kolejne tego dnia entomologiczne spotkanie, tym razem tematem przewodnim były owady nocą aktywne. W jego trakcie uczestnicy mieli okazję odkryć, jak bardzo zróżnicowana jest fauna owadów nocą aktywnych i jak różne metody mogą być stosowane, by podpatrzyć, co robią te bezkręgowce po zmroku. Przeróżne ćmy, jętki, chrząszcze, skorki, czy muchówki były wabione do światła z użyciem pułapek świetlnych. Tropiąc owady z użyciem latarek, uczestnicy mogli się również przekonać, co w nocy biega w ściółce lasu i jakie owady pojawiają się po zmroku na pniach starych drzew.

I choć nagłe intensywne opady deszczu wymusiły zakończenie połowów do światła, uczestnicy spotkania bynajmniej nie odpuścili, a tylko przenieśli się... do „krypt” w ruinach Arkadii. Tam, przy świetle latarek i przy szumie deszczu, niemal do północy, słuchali przeróżnych opowieści o roli owadów w życiu człowieka, sięgając do czasów pierwszych hominidów żyjących w Afryce, przez klęski Napoleona wywołane przez wszy i komary, na wpływie tropikalnych motyli na rozwój nowoczesnych smartfonów kończąc. W imprezie wzięło udział blisko 40 osób, z czego sporą część stanowiły dzieci w różnym wieku. Opowieści przy lampie do połowu owadów i w ciemnościach ruin Arkadii przedstawiał długoletni współpracownik naszego Parku - entomolog Radomir Jaskuła z Uniwersytetu Łódzkiego. Spotkanie organizował nasz park we współpracy z Wydziałem Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego oraz Muzeum w Nieborowie i Arkadii.

P.S. Olbrzymie zaskoczenie i radość wywołał u nas MMS przesłany wieczorną porą dzień po wydarzeniu, ze zdjęciem samodzielnie wykonanego ekranu z lampą i dopiskiem: „Dzieciaki złapały bakcyla. Czekamy na robale!” – czy mogliśmy liczyć na lepszą nagrodę jak potwierdzenie, że edukacja przyrodnicza ma sens? :-)

Fot: J. Kowalska, K. Nowak, Z. Kryściak, A. Pruszkowska

Oprac. K. Nowak